Help ons het sociaal-liberaal gedachtegoed groot te maken

woensdag 10 mei 2017

Docu- en debatavond – ‘Sleutelen aan ons DNA: morele plicht of brug te ver?’

Dinsdagavond 13 juni (19:30-21:30, inloop 19:00) organiseert de Van Mierlo Stichting een docu- en discussieavond. We kijken de eerste aflevering van Bas Heijne’s documentairereeks De volmaakte mens: designerbaby, waarin Heijne voor- en tegenstanders van de genetische modificatie van embryo’s spreekt en zich buigt over de ongemakkelijke ethische dilemma’s die zich aandienen.

Na afloop van de documentaire zet Sophie Meijer, beleidsmedewerker van de Tweede Kamerfractie van D66 met onder andere zorg en medische ethiek in haar portefeuille, een aantal overwegingen over de thematiek op een rij. Vervolgens gaan we informeel met elkaar in gesprek over de vraag in hoeverre het ethisch verantwoord is om te sleutelen aan DNA. Zijn we op weg naar designerbaby’s? Hebben we een morele plicht om van deze techniek gebruik te maken, bijvoorbeeld om allerlei schadelijke of ongewenste erfelijke eigenschappen te elimineren?

Aanleiding voor deze avond is een project van de Van Mierlo Stichting over medische ethische dilemma’s, waarbij onder andere genetische modificatie en ‘mensverbetering’ aan bod komen.

De avond vindt plaats op Hoge Nieuwstraat 26, Den Haag. Aanmelden kan via: d.boomsma@d66.nl Er is maar een beperkt aantal plaatsen beschikbaar!