donderdag 4 april 2019

Budapest presentatie: visie op migratie in Europa

Op 3 april spraken D66 Senator Joris Backer en Marthe Hesselmans, senior wetenschappelijk medewerker bij de Van Mierlo Stichting, in Budapest over een sociaal-liberale visie op migratie in Europa. Op uitnodiging van de denktank Republikon gingen zij hierover in gesprek met verschillende Hongaarse politici en academici.

Het evenement begon met een presentatie van Marthe Hesselmans over de hoofdpunten van New in Europe: a Progressive Liberal Vision on Migration, Asylum and Integration, de Engelse versie van de VMS publicatie Van nieuwkomer naar NederlanderDaarop volgde een paneldiscussie tussen Joris Backer, Gergely Arató, Parlementariër voor Demokratikus Koalíció, Katalin Cseh, Kandidaat voor Momentum en Péter Ungár, Parlementariër voor LMP over Europees migratie- en asielbeleid. Ter afsluiting reflecteerde Marthe Hesselmans met Szabolcs Janik, Deputy Director, Migration Research Institute, András Kováts, Director, Menedék en Timo Rinke, Project Director, Friedrich Ebert Stiftung Budapest, op de verhoudingen tussen West- en Oost-Europese lidstaten rond de thema’s migratie en integratie.