vrijdag 20 december 2019

Policy paper: vrijhandel onder druk?

China staat volop in de politieke schijnwerpers. Doet Nederland er verstandig aan op te treden tegen oneerlijke concurrentie van Chinese staatsbedrijven? Moet Huawei worden toegelaten om het Nederlandse 5G netwerk aan te leggen? En hoe groot is de kans eigenlijk dat China de Verenigde Staten van de mondiale troon gaat stoten? Met Vrijhandel onder druk: een liberale respons op de Nederlands-Chinese economische betrekkingen presenteert de Mr. Hans van Mierlo Stichting een eerste policy paper dat hier op reflecteert.

Het centrale argument is dat de huidige Nederlandse economische frictie met China voornamelijk voortvloeit uit Beijing’s mercantilistische handelsbeleid. Den Haag dient hierop te reageren door de Nederlandse liberale economische waarden te verdedigen en zich blijvend in te zetten om deze internationaal te verankeren. Mocht dit niet het gewenste resultaat opleveren, dan blijft het van belang om de Nederlandse economie zo veel mogelijk open te houden voor Chinese bedrijven. Chinese investeringen dienen vanuit liberaal oogpunt alleen geweigerd te worden als deze een concrete en substantiële dreiging vormen voor de Nederlandse veiligheid.

De policy paper en de bijlage zijn gratis beschikbaar via de volgende links:

• Vrijhandel onder druk: een liberale respons op de Nederlands-Chinese economische betrekkingen

• Bijlage: China’s opkomst als wereldleider

Lezers van policy papers van de Van Mierlo Stichting worden nadrukkelijk uitgenodigd te reageren en feedback te geven.