donderdag 29 oktober 2020

Jan Willem Holtslag geëerd met Jan Glastra van Loon-penning

Het landelijk bestuur van D66 heeft Jan Willem Holtslag de Jan Glastra van Loon-penning toegekend voor zijn verdiensten als voorzitter van de Mr. Hans van Mierlo Stichting. 1 juli 2020 is Jan Willem Holtslag teruggetreden als voorzitter van het bestuur van de Mr. Hans van Mierlo Stichting (VMS). Holtslag, teruggetreden op 1 juli 2020, is twee termijnen van drie jaar voorzitter geweest, een periode waarin de VMS sterke groei heeft doorgemaakt.

Politiek relevant

Jan Willem Holtslag (1948) is lid sinds de oprichting van D66. Hij doorliep een lange carrière als rijksambtenaar, die hij afsloot als secretaris-generaal van het ministerie van Binnenlandse Zaken. Het landelijk bestuur van D66 stelde Holtslag in 2014 aan als voorzitter van het bestuur van de VMS. Hij stelde zich ten doel de Van Mierlo Stichting politiek relevanter te maken.

Nieuwe visies

Onder zijn voorzitterschap ontwikkelde de VMS onder meer nieuwe visies op de arbeidsmarkt, migratie en integratie, medische ethiek en kansengelijkheid. Deze vormden de basis voor de verkiezingsprogramma’s van 2017 en 2020. Het tijdschrift Idee groeide in omvang en abonnees en verwierf een centrale functie als het podium voor debat binnen de partij. Holtslag zette zijn netwerk in om sprekers van niveau binnen te halen voor de Marchantlezingen en symposia van de afgelopen jaren.

Jan Glastra van Loon-penning

Sinds 2004 reikt D66 de Jan Glastra van Loon-penning uit aan vrijwilligers die zich op landelijk en/of Europees niveau bijzonder en langdurig hebben ingezet voor de partij. De penning is vernoemd naar Jan Glastra van Loon, rechtsfilosoof, staatssecretaris en partijvoorzitter, die zich jarenlang in voor en tegenspoed heeft ingezet voor D66.