woensdag 13 januari 2021

Nieuwe publicatie: ‘Naar een nieuw kabinet van sociale rechtvaardigheid’

De kabinetten van de jaren 2020 staan voor een grote opgave. Scheidslijnen in de samenleving worden steeds scherper: tussen hoogopgeleiden en laagopgeleiden, jong en oud, rijk en arm. Een giftige mix, in een tijd waarin automatisering, algoritmes en big data voor grote veranderingen zorgen. De gevolgen van de covid-19-pandemie zullen zich nog jaren laten voelen, en klimaatverandering en energietransitie hebben grote invloed op onze manier van leven. Als we niet ingrijpen, groeit de ongelijkheid. En dat gaat ten koste van de vrijheid van mensen.

Wat moet een nieuw kabinet van sociale rechtvaardigheid beslist doen om Nederland klaar te maken voor de toekomst? In ons nieuwste boek, ‘Naar een nieuw kabinet van sociale rechtvaardigheid’ wordt in de vorm van 20 essays antwoord gegeven op deze vraag. De auteurs benadrukken de urgentie voor onder andere wonen, technologie en democratie.

Het boek is samengesteld door onze directeur Coen Brummer en wetenschappelijk medewerker Afke Groen.

Inclusief een voorwoord van minister Wouter Koolmees.

Het boek is hier te bestellen. Tevens is de boeklancering, met o.a. Jasper Zuure en Sanne Akerboom, op YouTube terug te kijken.