Nieuwste idee

Er zijn goede redenen om een nummer te wijden aan het land Marokko, op gebieden van onder meer immigratie en integratie, persvrijheid en culturele diversiteit. In dit tweetalige nummer vindt u artikelen van onder andere Fouad Laroui, Willemijn de Boer, Asis Aynan, Abdelkader Benali en Hassnae Bouazza. Ook buiten het thema vindt u de nodige interessante artikelen, waaronder een column van Marietje Schaake en een kritische beschouwing van Joris Backer, Joost Sneller en Marty Smits op de vermeende tendens onder sociaal-liberalen om burgers in hokjes te plaatsen en aan groepen te verbinden, in plaats van radicaal te denken vanuit het individu.

Abdelkader Benali

Abdelkader Benali brengt een deel van het jaar door in Tanger en ziet daar de gevolgen van migratiestromen. Marokkanen, Afrikanen, Syriërs: voor hen is Tanger een transithaven naar een utopie.

‘Een transithaven naar een utopie’

Willemijn de Koning

For a decent democracy, freedom of the press is a necessity. Although Morocco is making progress in this domain, it also had its setbacks in the past few years. Willemijn de Koning herself  saw it happening and have experienced it as a journalist living there.

‘The fall of freedom of press – again’

Joris Backer, Joost Sneller en Marty Smits

De Van Mierlo Stichting richt haar aandacht de afgelopen maanden op kansenongelijkheid met artikelen in idee  en recente publicaties over het onderwerp. Joris Backer, Joost Sneller en Marty Smits zijn groot voorstanders van deze aandacht. Tegelijkertijd willen ze waarschuwen voor het onproductieve overnemen van duidingen en politieke frames die schuren met de kernwaarden van het sociaal-liberalisme.

‘De valkuil van de versimpeling’

Joost Röselaers

Hoofdredacteur idee

Meer verdieping en verbreding van het sociaal-liberale gedachtegoed? Neem dan nu een abonnement op idee!

Laatst gewijzigd op 3 januari 2020