Nieuwste idee

Vraag naar visie

Deze idee draait om de vraag naar visie. In een interview stelt psychiater Damiaan Denys dat wij leven in een visievacuüm. Er dreigt een leeg pragmatisme over te blijven. In de politiek is dit ongemak zichtbaar. De vraag is: moeten we dat wel willen, ons politiek handelen baseren op een afgebakende visie? Met bijdragen van o.a. Thijs Kleinpaste, Merijn Oudenampsen, Winnie Sorgdrager, Damiaan Denys en Joris Backer.

Neem hier een abonnement. Voorproefje? Hieronder vindt u drie uitgelichte artikelen.

Visie als olifant: de kunst van camoufleren
Merijn Oudenampsen over ‘visie als olifant’ in Nederland. Er rust in Nederland een apart soort taboe op visie. Waarschijnlijk de bekendste uitdrukking van dit fascinerende stigma is het dictum van Mark Rutte uit zijn H.J. Schoo-lezing van 2013: ‘Visie is als de olifant die het uitzicht belemmert’. Klopt deze observatie, of valt er bij Nederlandse politici toch stiekem een visie te ontdekken?

‘We leven in een visie-vacuüm’
We leven in een visievacuüm. Eeuwenlang werd visie ons aangereikt, maar sinds de ontvoogding van de jaren zestig is de mens zelf verantwoordelijk voor een visie op het leven. Volgens Denys is dat een onmogelijke taak. We gunnen onszelf de tijd namelijk niet meer om ons in een traditie te verdiepen en van daaruit een visie te ontwikkelen. Er dreigt een leeg pragmatisme over te blijven.

Kanalen graven, ook in het kapitalisme
Thijs Kleinpaste over ‘Kanalen graven, ook in het kapitalisme’. Volgens Thijs Kleinpaste moet ook in het economisch terrein tegenmacht georganiseerd worden om de belangen van de burgers te dienen. Hoe ziet een sociaal-liberale en democratische kritiek op economische macht eruit?

Joost Röselaers

Hoofdredacteur Idee

Meer verdieping en verbreding van het sociaal-liberale gedachtegoed? Neem dan nu een abonnement op idee!

Laatst gewijzigd op 1 april 2019