Nieuwste Idee

We leven de afgelopen jaren in tijden van crises. Na de financiële crisis, de stikstofcrisis en de klimaatcrisis zijn we nu terechtgekomen in de coronacrisis. Het lijkt alsof we van de ene crisis in de andere belanden. Zijn we hier getuige van een daadwerkelijke opstapeling van crisis? Of is er meer aan de hand en is het zich voordoen van sociale problemen als crisis meer een consequentie van een veranderend politiek en maatschappelijk landschap?

Met bijdragen van o.a. Jan Terlouw, Haroon Sheikh, Petra Stienen, Heleen Mees en Boris van der Ham.

Neem hier een abonnement. Voorproefje? Hieronder vindt u drie uitgelichte artikelen.

“De grote crisis van dit moment is dat de mens voor het eerst in de geschiedenis de geologische toestand van de aarde mede bepaalt en daarvoor dus verantwoordelijkheid moet nemen.” In deze Idee sprak Terlouw over de grote crises van deze tijd, over hoe het anders kan en welke rol de politiek – en met name D66 – daarin zou moeten spelen.

-‘Waarom leren we zo weinig van crises?’- door Heleen Mees

“Niet alleen overheden maar ook mensen lijken weinig van de corona- crisis te hebben opgestoken. Het is dat veel landen de grenzen gesloten houden, anders zouden de toerismestromen dit jaar die van vorig jaar overtreffen.” Econoom, jurist en columnist Heleen Mees denkt na over ons collectieve geheugenverlies en waarom we steeds dezelfde fouten maken.

-‘Interview Haroon Sheikh, ‘De coronapandemie heeft de zwakte van liberale democratie blootgelegd’’- door Gosse Vuijk

“Tijdens de virusuitbraak was een verschil tussen autoritaire landen en democratische landen zichtbaar. Autoritaire landen hebben meer beleidsruimte om zich met strategische vraagstukken bezig te houden omdat ze minder rekening houden met de publieke opinie, terwijl in democratische landen veelal wordt gereageerd op de zorgen van de bevolking.” Idee sprak Sheikh over hoe de coronacrisis de morele hegemonie van de liberale democratie ondermijnt, hoe deze crisis de veranderende rol van internationale organisaties blootlegt en hoe Nederland zich slimmer kan bewegen in de post-coronawereld.

Laatst gewijzigd op 9 oktober 2020